Firma byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou, který začal v malé rodinné firmě vyrábět kočáry a bryčky. Postupně se rozrůstala a začala se orientovat na nové druhy dopravy. V roce 1897 vyrobila jeden z prvních osobních automobilů ve střední Evropě (Automobil Präsident), v roce 1898 první nákladní automobil.
Výraznou osobností firmy byl konstruktér a dlouholetý technický ředitel Hans Ledwinka (v Tatře byl zaměstnán v letech 1897–1945). Ten byl tvůrcem dodnes Tatrou využívané koncepce podvozku s centrální rourou a kyvnými nápravami, který bývá označován jako páteřový rám – ve světě je však známější označení Tatra-concept. Tatra 87 – automobil vyšší třídy vyráběný v letech 1937 až 1950 se kterým absolvovali Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Jižní Ameriky. Podle amerického listu The New York Times byla sběratelským autem roku 2010.
Nákladní automobily Tatra se ve světě proslavily i díky úspěchům v soutěžích rallye, zejména v nejtěžší rallye světa – Rallye Dakar, které se poprvé zúčastnily v roce 1986. Navštivte Technické muzeum Tatra v Kopřivnici a o tradici výroby automobilů se dozvíte vše.
Lašské muzeum v Šustalově vile v Kopřivnici se zase věnuje historii Kopřivnice a počátkům místní kočárové výroby. Vychutnejte si krásu českých automobilů a jejich úspěch.
Odkaz na Kudy z nudy